پیوستن نیروهای افراطی به ارتش بحران سودان را پیچیده‌تر می‌کند

فراخوان ارتش سودان برای جذب نیروهای داوطلب به گسترش نفوذ گروه‌های افراطی منجر می‌شود

در حالی‌ که نبرد بین نیروهای ارتش سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو (حمیدتی) ادامه دارد، ارتش سودان روز دوشنبه ۱۲ تیر، جوانان سودانی و نیروهای ذخیره این کشور را به پیوستن به صفوف ارتش فراخواند.

در همین راستا، روزنامه العرب چاپ لندن در گزارشی نوشت: محافل سودانی ابراز نگرانی می‌کنند که تکرار فراخوان ارتش سودان برای جذب داوطلبان غیرنظامی به صفوف ارتش دریچه‌ را برای گسترش نفوذ شبه‌نظامیان باز کند و باعث شود افراد وابسته به گروه‌های افراطی با استفاده از این فرصت در ارتش سودان رخنه کنند.

در این گزارش آمده است: «این فراخوان پوششی برای ورود شبه‌نظامیان به عرصه قدرت نظامی است؛ به ویژه اینکه گروه‌های شبه‌نظامی که در دوره ریاست‌جمهوری عمرالبشیر، رئیس‌جمهوری پیشین سودان، تحت نام‌های مختلفی با هدف دفاع از رژیم او تشکیل شده بودند، همچنان به دنبال بازگشت به قدرت‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه افزود: محافل سودانی هشدار می‌دهند که تلاش ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان، برای کسب حمایت مردمی به منظور مقابله با حمایت سیاسی که ژنرال حمیدتی، فرمانده نیروهای واکنش سریع از آن برخوردار است، نه‌تنها بحران کنونی را پیچیده‌تر می‌کند، بلکه این کشور را به سمت آشفتگی و جنگ داخلی که مسیر آن پیوسته هموارتر می‌شود، سوق می‌دهد. این در حالی است که در پی تشدید درگیری بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در اواسط آوریل گذشته، ارتش از مردم خواسته بود برای مقابله با بحرانی که این کشور را دستخوش ناآرامی کرده است، به صفوف ارتش بپیوندند اما هیچ‌کس به این فراخوان پاسخ نداد.

العرب نوشت: فراخوان مکرر ژنرال البرهان برای پیوستن جوانان به صفوف ارتش به این معنا است که ارتش خسارات بسیاری متحمل شده و آنچنان روحیه را خود را از دست داده است که قادر نیست با نیروهای واکنش سریع که به‌شدت در برابر نیروهای ارتش می‌جنگند، مقابله کند

از سوی دیگر، حاتم الیاس، تحلیلگر سیاسی سودانی، در مصاحبه‌ای با روزنامه العرب، گفت: فراخوان البرهان برای جذب داوطلبان بیانگر بروز بحران ساختاری شدیدی در ارتش است و نشان می‌دهد که عملیات نظامی که در حال حاضر ادامه دارد، به نفع ارتش نیست. حاتم الیاس افزود: این فراخوان راه ورود تندروهای نژادپرست، گروه‌های سیاسی اسلام‌گرا و وابستگان به رژیم عمرالبشیر را به ارتش باز می‌کند.

نبیل ادیب، فعال حقوق بشر در سودان، هم در صحبتی با روزنامه العرب، گفت: فراخوان ارتش دریچه‌‌ای را برای نفوذ افراط‌گرایان به ارتش باز می‌کند؛ به ويژه اینکه داوطلبان در چنان وضعیت دشوار و اضطراری به ارتش خواهند پیوست که هیچ‌گونه فرایند موثری برای شناسایی پیشینه آن‌ها وجود ندارد تا بر اساس آن از ورود جنگجویان افراطی به ارتش جلوگیری شود.

نبیل افزود: چالش دیگر این است که این فراخوان به گسترش سلاح در مناطق غیرنظامی منجر می‌شود و توسعه این روند ارتش را در موقعیت بی‌نهایت دشواری قرار می‌دهد که مقابله با آن در توان ارتش سودان نخواهد بود.

روزنامه العرب نوشت: فراخوان ارتش برای بسیج نیروهای داوطلب بیانگر از بین رفتن اعتماد به نیروهای پیاده‌نظام است که نتوانستند در جنگ خیابانی طاقت‌فرسا موفقیت قابل‌ذکری کسب کنند. افزون بر آن، این فراخوان نشان می‌دهد که سودان به فصل تازه‌ای از درگیری و کشمکش وارد خواهد شد و هر روز بیشتر از مسیر یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز و سیاسی دور می‌شود.

بیشتر از جهان